DAJE SE NA ZNANJE:

12 March 2015

Crtice: Alan Ford 1

 1: Grupa TNT


Ko bi rekao da će ova epizoda iz 1969 godine postati prva u kultnom serijalu na prostorima ex-YU, čuvenom i voljenom "Alan Fordu". Onaj ko nije živeo u tim zlatnim (ili gorkim) vremenima teško može razumeti kakav je status ovaj strip neobičnog, nestandardnog, malog formata imao od Triglava do Đevđelije. Činjenica da je preveden dijaloški na tipičan zagrebački dijalekt/govor od strane nenadmašnog i genijalnog Nenada Brixya sadašnjim čitaocima (naročito sa naših prostora) verovatno deluje još nerazumljivije i začudnije. Ali ta kombinacija satire, parodije i Brixyjevih jezičkih dodatih vinjeta podarila nam je replike koje su postale deo svakodnevnog govora.
  Prvu epizodu "Alana Forda" pročitao sam tamo negde početkom osamdesetih godina kada su me baba i deda odveli na letovanje u Biograd. Znate gde je Biograd ? E, nema ti on mnogo veze sa Beogradom, mada je tada svakako imao. Bili smo u Biogradu (država Hrvatska a tada samo jedna od republika SFRJ) u beogradskom odmaralištu (vlasništvu radnika jedne beogradske građevinske firme) i uopšte se više ne sećam kakav nam je tačno izgledao smeštaj. Znam samo da su mi te kućice u borovoj šumi ostale u sećanju  po mirisu iglica i mirisu obližnjeg mora, i možda, samo možda, po mirisu kose jedne riđokose devojčice koja je bila smeštena u bungalovu preko puta.
 A možda sam sve to pomešao, jer sam se više puta u detinjstvu vraćao u Biograd (majka mi je radila u toj građevinskoj firmi/vlasniku odmarališta) i, kao i uvek, kada su sećanja u pitanju, ostaju nam samo neke slike, zvuci...i mirisi.


 Ali, siguran sam da je taj prvi Alan Ford, epizoda "Arsen Lupen", sasvim slučajno dospeo u moje ruke. Našao sam je u ormariću, na gornjoj polici, ispod ćebadi. Neko ga je tu zaboravio. Hvala tom nekom !!!! Fala čoveče ! :-)
 Pažljivo sam ga pročitao. Jednom. Drugi put...treći. Mislim da sam tada imao nekih 8,9 godina i od stripova sam čitao "Mikijeve zabavnike" i "Almanahe" i eventualno Kapetan Mikija, Zagora (ako opet i to ne mešam sa nekim drugim periodom).
 "Arsen Lupen" je bio smešan, "Arsen Lupen" je bio zanimljiv, "Arsen Lupen" je bio super (da li smo tada uopšte koristili tu, sada odomaćenu reč "super" ?). Jedva sam nekako iskamčio pare od babe (mada verovatno od dede) da na trafici kupim još neku epizodu "Alan Forda". Ne sećam se više koja je to bila. I ne, ostalo nije istorija. Ostalo je prohujalo detinjstvo, neko drugo vreme i nešto neponovljivo...
 Elem, zašto ovde, umesto da pišem o toj prvoj epizodi "Grupa TNT" slinavim za nekim Lupigom, i nekim mirisima... eto, može mi se...ako Vam se ne sviđa...kuš bre odavde...ovo je moj blog (oprosti mi sveti Bozzo Vampiru iz Zemuna ).
"Grupa TNT" je dobra, smešna epizoda...i danas smešna. Vidi se da je nastala kao parodija na tada (i izgleda uvek) aktuelnog James Bonda ali veoma brzo će cvećarnica u Njujorku postati totalno drukčija od drugih...i samo naša...svih nas.

pozdrav
Biograf

p.s. nije mi namera da analiziram sve epizoda Alana Forda, niti ću to činiti. Ono što možete očekivati jeste da ću povremeno sa vama podeliti utiske o pojedinim epizodima, verovatno i više njih u jednom postu. Ukoliko mi se omakne pa opet skrenem sa teme i počnem bulazniti o nekim mirisima...oprostite. Budite širokog srca...imajte dušu.

netsrbija said...

Arsen Lupiga poznat kao - Manje džentlmen, više lopov