Režija: László Benedek
Glume: Max Von Sydow
Liv Ullmann
Trevor Howard
O čemu se ovde radi:
Čovek u donjem vešu (bokserice i majca) trči kroz ledom/snegom okovanu pustaru do jedne kuće (takođe pod snegom/ledom). Penje se na krov i ulazi kroz prozor. I ne, nije ušao u ovu kuću da bi se ogrejao... ima on mnogo mračnije ciljeve koji ne uključuju vatru ali napr. uključuju jedno sekirče koje se, inače, obično koristi da bi se drva pripremila....za tu vatru.
Ključna reč iz naziva filma:
Papegojan
Ako bi opisao jednom rečju ovaj film koju bi reč upotrebio:
Papagaj
Ima li tu nešto zanimljivo ?
Strašna je ovo ekipa. Bergmanova Liv Ulman i njegov pulen Sidov, muzika Henri Mancini i režija, interesantnog i nezasluženo malo poznatog(priznatog) autora, Lasla Benedeka. Osim što nam je Švedska u "Noćnom posetiocu" ponudila tada svoje najreprezentativnije glumce, dala nam je da uživamo i u njenim lepotama u vidu kamenih utvrđenja, zaleđenih potoka, ledom okovanog drveća i snega...belog, belog snega....
Šta je dobro u ovom filmu ?
Maks Von Sidov je odličan, atmosfera hladnoće je dobro prenesena (i nama je hladno kao i ovom liku što je u gaćama sve vreme... svaka čast Maksu što nije prilikom snimanja zaradio neku upalu pluća) i muzika je veoma efektna.
Šta je još dobro u filmu ?
Sam završetak filma, ta doskočica na kraju (koju neću otkrivati), svede, doduše, čitavu priču gotovo na "vic" ali jeste nešto po čemu ću verovatno najviše pamtiti "The Night Visitor". Samo da budem dovoljno jasan, taj detalj na kraju sasvim je u skladu sa samim tokom filma i ni malo ga (logički) ne narušava.
Šta je loše u ovom filmu ?
Per Oscarsson. Odavno nisam gledao toliko napadno (facijalno) preglumljivanje. Mada njegov lik, prema scenariju, polako tone u neku vrstu ludila, ovde nam je Per od početka lud sto posto... Ta scena kada počne da juri papagaja po sobi, tu negde na početku filma, prosto je toliko iščašena da je posle teško gledati ozbiljno ono što mu se (i zbog čega ) dešava tokom filma. Ali za ovo nije (samo) kriv Oscarsson (koji eto bez obzira na svoje prezime nikada nije dobio oskara) već mora biti i režiser koji ga je pustio ili ga baš možda i uputio da tako glumi.
Šta je još loše u ovom filmu ?
Policija. Ne znam da li je tako stvarno bilo u Švedskoj tih godina ali ovde inspektor dođe na mesto zločina, pogleda ga (u smislu proviri u sobu) i ode... da, ode... otprilike je u fazonu " aha... još jedno ubistvo...idem ja sada da spavam pa ću doći sutra da uzmem izjave svedoka i da obavim uobičajene detektivske radnje...jeste,jeste...znam da se gvožđe kuje dok je vruće ali ovo je, jelte, Švedska i nema šanse da ikada to gvožđe na ovim temperaturama bude i mlako a kamoli vruće". Mada, Trevor Howard je dobar u filmu, da ne grešim dušu. Problem je što radi u švedskoj policiji... a problem je i što je glavni osumnjičeni, navodno, u trenucima svih zločina bio u ludnici, u svojoj ćeliji, iz koje je, reklo bi se, nemoguće pobeći.
Postoje li bolji filmovi od ovog ?
Švedsko američki snimljen 1971 godine ? Mislim da je ovo najbolji takav film.
Postoje li lošiji filmovi od ovog ?
Vredi li ovo gledati ?
Zaplet nije dovoljno zanimljiv, motiv osvete a naročito način kako je sprovodi je u skladu sa likom osvetnika (i onako se on nalazi u ludnici) i puno toga moramo progutati da bi mogli uživati u filmu. Pa opet, ima u tom (fizičkom) perfomansu Maksa Von Sidova dovoljno intrigantnih elemenata da ga mogu preporučiti za jedno gledanje. Da je više bilo scena poput onih u središnjici (kada nam se otkriva Kako) i onih sa kraja, bio bi ovom sasvim solidan triler.
Zaključak za kraj:
Film koji je prilično teško naći možda ipak i (ne)zaslužuje da bude zaboravljen.
Na skali od (1-6) ocena: 3+
recenzija: Gimitrije Verzić. duh sa dva plava oka
Post a Comment